Як сприяти розвитку методичної компетентності вчителя ЗЗСО

 


Як сприяти розвитку методичної компетентності вчителя ЗЗСО

( Зразки анкет, опитувальників, самооцінювальних листів)

 

Використання освітніх технологій, зокрема, організації моніторингу розвитку методичної компетентності педагога стає на сьогоднішній день основним напрямом реалізації модернізаційних реформ в освіті й одним із суттєвих напрямів переходу до моделі інноваційного розвитку України в цілому. Вимоги, висунуті до вчителів відповідно до стандартів професійно-педагогічної освіти, містять інноваційні компоненти на основі компетентнісно-орієнтованого підходу. Сучасний учитель повинен уміти сам і навчити учнів творчо опановувати знання, застосовувати їх у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях, критично осмислювати здобуту інформацію, володіти вміннями й навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки. Учитель має оволодіти всіма складовими професійної компетентності, зокрема когнітивно-технологічною, методичною, комунікативно-ситуативною, ауто-психологічною, кооперативною, валеологічною, загальнокультурною тощо, а також способами мотивації діяльності, навичками формування необхідних компетентностей для здійснення професійного самовдосконалення на засадах компетентнісного підходу.

Конкурентоспроможність учителя на ринку праці визначається обсягом компетентностей у сфері професійної діяльності, залежить від рівня кваліфікації, педагогічного досвіду, майстерності, професійно значущих якостей особистості.

Рівень методичної компетентності вчителя — це його цінності, знання, вміння, особистий досвід. Бути компетентним означає бути здатним мобілізувати в певній ситуації отримані знання й досвід. Але професійна компетентність учителя потребує постійного розвитку й удосконалення.

Для ефективного використання моніторингу розвитку методичної компетентності вчителям і директору школи необхідно здійснювати такі заходи:

1) проводити діагностування проблем з розвитку методичної компетентності педагогів;

2) впроваджувати у систему внутрішнього моніторингу щодо розвитку професійної майстерності вчителів;

3) залучати педагогів до участі у семінарах та вебінарах з розвитку методичної компетентності вчителя та створення індивідуальної траєкторії професійного розвитку;

4) проводити тренінги з розвитку методичної компетентності педагогів;

5) сприяти обміну досвідом вчителів щодо використання моніторингу розвитку методичної компетентності в рамках внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

6) проводити моніторинги відповідно до потреб суспільства та проблем закладу;

7) розробляти та контролювати виконання корекційних заходів в процесі проведення моніторингів розвитку методичної компетентності педагогів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Опитувальник щодо планування педагогічної роботи

на 2020 - 2021 навчальний рік

Мета: визначити та спроєктувати алгоритм побудови методичної роботи в освітньому закладі.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 1 року до 35 років і більше.

Термін проведення: серпень-вересень.

Бланк опитувальника

1. Прізвище, ім'я, по-батькові:_______

2.Тема Самоосвіти: __________________

3. Чи можете ви поділитися власним досвідом? (якщо так, то яким): ___________

4.Які відкриті заходи Ви можете запропонувати з обміну досвідом: ________________

5. Які семінари, консультацій, повідомлення для педагогів Ви можете провести (теми): _____________________________________________________________

6. Які напрямки в пізнавально – дослідницькій діяльності для Вас перспективні і цікаві: __________________________________________________________

7. Чи маєте ви намір цьогоріч приймати участь в шкільному та міському етапах Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт (якщо так, то з якого питання): _________________________

8. Які консультації та семінари Вам потрібні (теми): ___________________________________

 9. Яку допомогу і від кого Ви хотіли б отримати під час роботи шкільних методичних локацій: _____________________________________

10. Яку допомогу і від кого Ви хотіли б отримати від консультантів ТКМЦНОІМ: _____________________________________

11. Ваші пропозиції та побажання щодо поліпшення освітнього процесу в школі: _______________

12. Ваші пропозиції та побажання щодо поліпшення освітнього процесу в школі: _______________

 

 

 

 

Діагностичний опитувальник педагога щодо рівня організації освітнього процесу

Мета: виявлення утруднень педагогічних працівників при організації методичної діяльності.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 0 до 35 років і більше.

Термін проведення: серпень-вересень.

Бланк опитувальника

1.     Прізвище, ім’я, по батькові          ___________________

2.     Який предмет викладає                 ___________________

3.     Педагогічний стаж                         ___________________

Види методичної діяльності

Самооцінка вчителя

Відчуваю утруднення

Володію питанням

Можу допомогти колегам

1. Цільовий компонент

 

 

 

Визначення мети уроку

 

 

 

Визначення мети позакласного заходу

 

 

 

Визначення мети планування

 

 

 

Визначення мети будь-якої діяльності

 

 

 

2. Змістовий компонент

 

 

 

Засвоєння ідей і понять науки (у рамках предмета, що викладається)

 

 

 

Оволодіння змістом підручника

 

 

 

Оволодіння новітніми методичними прийомами, технологіями

 

 

 

Оволодіння передовим досвідом навчання

 

 

 

Робота з літературою за спеціальністю

 

 

 

Робота з літературою з методики

 

 

 

3. Проектований компонент

 

 

 

Розподіл матеріалу теми за уроками

 

 

 

Складання плану, конспекту уроку

 

 

 

Підбір теоретичного матеріалу до уроку

 

 

 

Підбір системи задач і вправ

 

 

 

Підбір діагностичного матеріалу

 

 

 

Вибір форм і методів навчання

 

 

 

Вибір структури уроку

 

 

 

4. Організаційний компонент

 

 

 

Постановка мети уроку і забезпечення сприйняття її учнями

 

 

 

Організація сприйняття того, що вивчається

 

 

 

Організація осмислення навчальної інформації

 

 

 

Організація закріплення і застосування на практиці отриманих знань

 

 

 

Організація власної діяльності на уроці

 

 

 

Організація колективної діяльності на уроці

 

 

 

Поєднання індивідуальної і групової діяльності учнів

 

 

 

Підтримання необхідного темпу уроку

 

 

 

Організація індивідуально-диференційованого підходу до учнів

 

 

 

Використання елементів проблемного навчання:

створення проблемної ситуації;

висування гіпотези;

логічний доказ її.

 

 

 

Навчання учнів:

прийомам планування;

самоконтролю;

прийомам скорочення записів;

раціональній витраті часу;

умінням висловлювати свою думку;

прищеплення навчальних навичок, специфічних для даного предмета

 

 

 

Володіння методикою проведення навчальних занять:

перевірка підсумків попередньої роботи;

презентація нового матеріалу;

практика під керівництвом учителя;

незалежна самостійна практика учнів;

самоконтроль і самооцінка результатів роботи;

узагальнення навчального матеріалу;

визначення домашнього завдання;

підбиття підсумків заняття

 

 

 

5. Контрольно-оціночний компонент

 

 

 

Визначення з кожної теми обов’язкового для учнів обсягу знань, умінь та навичок відповідно до рівнів навчальних досягнень

 

 

 

Структурування завдань для тематичної атестації

 

 

 

Застосування критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів

 

 

 

Визначення форми проведення тематичної атестації

 

 

 

Методика проведення різних форм тематичної атестації

 

 

 

Обґрунтування виставлених оцінок

 

 

 

Дотримання такту при виставленні оцінок

 

 

 

Організація корекційної роботи за результатами тематичної атестації

 

 

 

Форми проведення повторної атестації

 

 

 

Самоконтроль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз мотивації діяльності педагогів

Мета: проаналізувати провідні мотиви викладацької діяльності педагогічних працівників освітніх закладів.

 Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 0 до 35 років і більше.

Термін проведення: вересень-жовтень.

 

Інформаційний інструктаж:

При оцінці мотивів «значимі для мене самого» проводиться ранжування мотивів від найбільш до найменш значущого. При оцінці мотивів «провідні в нашому колективі» і «мотиви, на які орієнтована адміністрація» виділяються три найбільш значущих (по порядку значущості від 1 до 3).

Мотиви діяльності.

Значущі длямене самого

Провідні в нашому колективі

Мотиви, на які орієнтується адміністрація

Прагнення до досягнення професійних успіхів.

 

 

 

Усвідомлення соціальної значущості педагогічної праці.

 

 

 

Прагнення проявити і утвердити себе в професії.

 

 

 

Добре ставлення, професійне взаєморозуміння колег.

 

 

 

Бажання проявити творчість в роботі.

 

 

 

Можливість самостійно планувати свою діяльність.

 

 

 

Повага та підтримка з боку адміністрації.

 

 

 

Прагнення до отримання великої матеріальної винагороди.

 

 

 

 

 

 

 

Діагностична анкета для визначення стану

методичної підготовки вчителя

 

Мета:  визначити рівень методичної підготовки вчителя.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 3 до 35 років і більше.

Термін проведення: вересень-жовтень.

Бланк опитувальника

Прізвище, ім’я, по батькові ………………………………………………………

Який предмет викладає……………………………………………………………

(Якщо вчитель викладає кілька предметів, то кожний із них досліджується окремо)

Педагогічний стаж…………….. Стаж викладання даного предмета…………..

 

Самооцінка та оцінка адміністрації здійснюються за шкалою від 1 до 12 балів.

пор.

Аспекти професійної діяльності

Самооцінка вчителя

Оцінка адміністрації

1

Здійснення індивідуального та диференційованого підходу.

 

 

2

Здійснення міжпредметних  зв’язків.

 

 

3

Розвиток пізнавальних здібностей учнів.

 

 

4

Організація самостійної роботи учнів.

 

 

5

Використання інноваційних технологій.

 

 

6

Вибір оптимальних методів навчання.

 

 

7

Вибір оптимальних форм проведення уроків.

 

 

8

Формування в учнів мотивації навчання.

 

 

9

Вивчення передового педагогічного досвіду з предмета.

 

 

10

Реалізація виховної мети уроку.

 

 

11

Реалізація принципів особистісно-орієнтованого навчання.

 

 

12

Реалізація принципів розвивального навчання.

 

 

13

Визначення рівня навчальних досягнень учнів.

 

 

14

Уміння зберегти працездатність учнів.

 

 

15

Уміння підтримати дисципліну учнів на уроці.

 

 

16

Організація робочого місця вчителя.

 

 

17

Організація позакласної роботи з предмета.

 

 

18

Уміння раціонально використовувати час уроку.

 

 

19

Виконання санітарно-гігієнічних вимог до уроку.

 

 

20

Уміння здійснювати самоаналіз уроку.

 

 

21

Володіння методикою роботи з обдарованими дітьми.

 

 

22

Методика організації роботи з учнями з початковим рівнем н.д.

 

 

23

Методика проведення уроків різних типів.

 

 

24

Вміння писати конспекти уроків.

 

 

25

Вміння добирати тексти контрольних робіт.

 

 

26

Ведення тематичного обліку знань.

 

 

27

Володіння вимогами щодо ведення шкільної документації.

 

 

28

Організація групової форми роботи на уроці.

 

 

29

Здатність до самоосвіти.

 

 

30

Бажання працювати.

 

 

 

Усереднена оцінка

 

 

1 – 3 балів – низький рівень; 4 – 6 балів – середній рівень; 7 – 9 балів – достатній рівень; 10 – 12 балів – високий рівень.

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

 щодо рівня вивчення методичної майстерності педагога

Мета: виявлення рівня методичної підготовки вчителя.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 0 до 25 років.

Термін проведення: жовтень-листопад.

Бланк опитувальника

1.     Прізвище, ім’я, по батькові     ___________________

2.     Який предмет викладає            ___________________

3.     Педагогічний стаж                    ___________________

4.     На якому рівні ви володієте нижче перерахованими вміннями?

Бланк опитувальника

п/п

Методичні вміння вчителя

Володіюповністю

Володіючастково

Потребую допомоги

1.

Проведення нестандартних уроків

 

 

 

2.

Проведення інтегрованих уроків

 

 

 

3.

Робота з розвитку мовлення

 

 

 

4.

Використання ТЗН на уроках

 

 

 

5.

Розв’язування компетентніснихзавдань

 

 

 

6.

Диференційований підхід до навчання

 

 

 

7.

Індивідуальна робота з учнями.

 

 

 

8.

Організація самостійної роботи на уроці

 

 

 

9.

Організація ігрових ситуацій на уроці

 

 

 

10.

Виховна робота на уроці

 

 

 

11.

Організація перевірки домашніх завдань

 

 

 

12.

Організація роботи зі здібними учнями

 

 

 

13.

Організація роботи з учнями з низьким рівнем навчальних досягнень

 

 

 

14.

Проведення практичних робіт

 

 

 

15.

Система обліку прогалин у знаннях учнів

 

 

 

16.

Робота щодо впровадження елементів досвіду колег

 

 

 

17.

Робота з розвитку творчих здібностей учнів

 

 

 

18.

Проведення уроків тематичного оцінювання знань

 

 

 

19.

Проведення корекційної роботи

 

 

 

20.

Впровадження інноваційних технологій

 

 

 

21.

Використання інтерактивних методів навчання

 

 

 

22.

Використання методів і прийомів особистісно- орієнтованого навчання

 

 

 

23.

Уміння робити самоаналіз уроку

 

 

 

24.

Робота з батьками

 

 

 

25.

Уміння провести батьківські збори

 

 

 

26.

Робота з сім’ями, які опинилися в складних життєвих умовах

 

 

 

27.

Виховання бережливого ставлення до шкільного майна

 

 

 

28.

Уміння проводити психолого-педагогічні спостереження

 

 

 

29.

Організація учнівського самоврядування

 

 

 

30.

Забезпечення єдності вимог школи і сім’ї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самооцінка методичної діяльності педагога

Мета:вивчення стану якості організації методичної роботи в навчальному закладі; рівня змістовної  участі педпрацівників у методичній роботі освітньої установи.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 3 до 35 років і більше.

Термін проведення: серпень-вересень.

Бланк опитувальника

 

№ п/п

Елементи методичної діяльності по виконанню функціональних обов’язків

Високий рівень

Достатній рівень

Середній рівень

Низький рівень

1        

Володіння нормативно-правовою документацією щодо педагогічної діяльності

 

 

 

 

2        

Обізнаність з вимогами навчальних програм інваріатної складової

 

 

 

 

3        

Обізнаність з вимогами варіативної частини

 

 

 

 

4        

Своєчасне реагування на виконнання фукнціональних обов’язків

 

 

 

 

5        

Організація методичної роботи в освітньому закладі:

- підвищення рівня обізнаності із стандартними формами методичної роботи;

 

 

 

 

- рівень ознайомлення з нетрадиційними формами методичної роботи;

 

 

 

 

- залучення до методичної роботи вчителів-методистів, старших вчителів;

 

 

 

 

- діяльність педагогів у міжатестаційний період;

- методичний супровід систематизації матеріалів індивідуального плану в період атестації.

 

 

 

 

6        

Організація  роботи творчих, динамічних груп

 

 

 

 

7        

Організація роботи майстер-класів

 

 

 

 

8        

Участь в плануванні роботи освітнього закладу

 

 

 

 

9        

Самоосвіта. Вивчення, узагальнення, впровадження передового педагогічного досвіду

 

 

 

 

10   

Результативність участі обдарованих учнів в предметних олімпіадах, інтелектуальних/спортивних конкурсах

 

 

 

 

11   

Результативність участі обдарованих учнів в науково-дослідницьких конкурсах, експерементально-пошукових роботах, турнірах

 

 

 

 

12   

Зв'язок з науковцями, консультантами ТКМЦНОІМ

 

 

 

 

13   

Використання додаткових наукових інформаційних матеріалів

 

 

 

 

14   

Друковані праці

 

 

 

 

15   

Результативність участі в конкурсах фахової майстерності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

Анкетування:

«Готовність вчителя до розвитку методичної компетентності»

Мета:виявити рівень педагогічної готовності до впровадження інноваційних технологій.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 5 до 35 років і більше.

Термін проведення: вересень-жовтень.

Бланк опитувальника

1. Чи завжди Вам цікаві новації та експерименти в педагогічній діяльності?

ü Так 

ü Ні 

ü Не впевнений 

2.  Скільки разів у минулому навчальному році Ви пробували застосувати які-небудь новинки у своїй роботі?

ü Жодного разу 

ü 1-5 разів 

ü 6-10 разів 

ü 11-20 разів 

3.  Назвіть 2-3 основні причини, які гальмують упровадження нових педагогічних ідей і технологій?

ü Недостатнє матеріальне забезпечення

ü Надмірна насиченість матеріалу

ü Психологічна неготовність учнів до сприйняття інновацій

ü Поспішне впровадження 

ü Консерватизм в освіті

ü Погане володіння комп’ютером 

ü Нестача часу 

ü Не досконале знання психології дитини 

3.  Чим для Вас приваблива інноваційна діяльність?

ü Розвиває інтерес учнів до вивчення предмета

ü Можливість вчителю проявити себе

ü Можливість запроваджувати нові методи і форми роботи з дітьми

ü Бажання дізнатись щось нове

4.  Назвіть внутрішні протиріччя, що заважають створенню нового:

ü Невпевненість у позитивному результаті

ü Заважають сумніви, чи зможу я бути успішним з інноваційної чи експериментальної роботи

ü Ніхто не зважає на додаткові витрати часу й сил для роботи по-новому Немає впевненості, що нове буде краще старого

ü Нічого

5.  Які нові технології Ви могли б застосувати за сприятливих умов? 

ü Проектні технології

ü Особистісно-орієнтоване навчання

ü Інтегроване навчання

ü Випереджальне навчання

ü Інше

6.  Якими діагностичними методами Ви володієте вільно?

ü Тестовими

ü Анкетування

ü Спостереження

ü Презентації 

7.  Якими ознаками готовності до створення новацій Ви володієте?

ü Прагнення пізнати нове

ü Бажання експериментувати 

ü Креативність

ü Попередній досвід 

8.  Чому Ви віддаєте пріоритет у цілях і цінностях життя?

ü Здоров’ю 

ü Можливостям самовдосконалюватися 

ü Сімейному добробуту 

ü Цікавому колу надійних друзів 

9.  Що ви вважаєте головною складовою успіху?

ü Впевненість у собі

ü Чітке бачення мети

ü Наполегливість 

ü Пошук та внесення новизни

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                              

 

 

Самооцінка вчителем ролі методичної компетентності у педагогічній  діяльності

 

Прізвище, ім’я, по батькові ___________________________

Фах ______________________________________________

 

п/п

Назва діяльності

Здійснюється

Успішно

Задовільно

Потребує

допомоги

1

Розвиток загальних компетенцій учнів

 

 

 

2

Знання типів і структури уроків

 

 

 

3

Комплексне планування мети і завдань уроків, відповідно до сучасних вимог

 

 

 

4

Актуалізація опорних знань учнів

 

 

 

5

Мотивація навчальної діяльності

 

 

 

6

Формування і розвиток навиків пізнавальної діяльності учнів, навичок самостійного оволодіння знаннями

 

 

 

7

Узагальнення і систематизація навчальних компетенцій учнів

 

 

 

8

Здійснення інтегративних зв’язків

 

 

 

9

Диференційований і індивідуальний підхід до учнів

 

 

10

Реалізація особистісно-орієнтовного навчання як основи нових педагогічних систем навчання

 

 

 

11

Організація колективних форм навчальної діяльності

 

 

 

12

Володіння методикою проведення різних форм тематичної атестації навчальних досягнень учнів.

 

 

 

13

Використання методів самоаналізу взаємоконтролю

 

 

 

14

Сприяння самореалізації особистості учня

 

 

 

15

Використання ТЗН, наочності

 

 

 

16

Використання методів розвиваючого навчання

 

 

 

17

Інформаційна насиченість уроку, зв’язок з життям

 

 

 

18

Врахування вікових та психологічних особливостей учнів

 

 

 

19

Виховні компоненти уроку

 

 

 

20

Позакласна робота з предмета

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник:

«Самооцінка професійних якостей педагога»

Мета:вивчення рівня розвитку професійних якостей педагога, що атестується.

Референтна група: вчителі із педагогічним стажем роботи від 3 до 35 років і більше.

Термін проведення: жовтень, січень.

Інформаційна інструкція:

 

Прочитайте наведені твердження, усвідомите і оцініть, якою мірою кожне з них відповідає Вашій професійній діяльності, за наступною шкалою:

• Завжди проявляється.

• Дуже часто.

• Часто.

• Чи не часто.

• Іноді.

• Рідко.

• Ніколи не проявляється.

 

На бланку поставте крапку чи хрестик на перетині вертикальної лінії номера твердження і горизонтальної лінії оцінки. Потім з'єднайте прямими лініями всі зроблені Вами позначки.

 

1. Веду заняття із захопленням, забуваючи про минулі і майбутні обставини.

2. У роботі опираюся, головним чином, на власну думку і досвід.

3. Знаю і відчуваю, що мені треба зробити для поліпшення своєї роботи.

4. Під час занять відразу сприймаю ситуацію і намагаюся знайти потрібне рішення.

5. Намагаюся чітко продумувати свої дії, і як ці дії будуть сприйматися дітьми.

6. Веду заняття чітко за наміченим планом, відхиляючись від нього при певних обставинах.

7. Вважаю всі свої дії професійно виправданими.

8. Знаю себе і прагну до самостійності в роботі.

9. Знаю і враховую в роботі фізіологічні та психологічні особливості кожної дитини.

10. Намагаюся на заняттях і в спілкуванні обов'язково поєднувати гру, вивчення, рух і роздум.

11. На заняттях і в спілкуванні можу стримати прояв своїх негативних емоцій.

12. З будь-якою дитиною можу відразу налагодити хороші взаємини.

13. Спеціально прагну дізнатися щось нове для своєї роботи.

14. Для занять хочеться самостійно розробити і спробувати щось нове.

 

Бланк відповідей:

ПІБ (шифр)

Вік  ____ Стаж   ____ 

Освіта, категорія:  ____ Дата обстеження:  «____»

Завжди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дуже часто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Часто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Не часто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іноді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зрідка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ніколи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ питання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

 

ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ:

1. Ординарність - захопленість.

2. Залежність - самостійність.

3. Самовпевненість - самокритичність.

4. Професійна ригідність - професійна гнучкість.

5. Індиферентність - рефлексивність.

6. Імпровізація - стереотипність.

7. Професійна невпевненість - професійна самосвідомість.

8. Занижена самооцінка - висока самооцінка.

9. Спрощене розуміння дітей - глибоке розуміння дітей.

10. Односторонній підхід - цілісний підхід до дітей.

11. Самовладання - невитриманість.

12. Недостатня комунікативність - контактність.

13. Задоволення знаннями - пізнавальні потреби.

14. Стандартний підхід - творча спрямованість.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розробляємо дорожню карту педагога