Геокодер

Інтерактивний прийом, використання якого дозволить сформувати уявлення про відповідність певного факту, історичної події, відкриття, життя творчої особистості та інше певній точці на земній кулі.
Погодьтесь, школярі з більшим натхненням сприймають інтерактивні завдання: щось вигадати, відгадати, створити. Адже робота такого типу дозволяє не тільки запам`ятати новий матеріал, але і застосувати його за певних умов. Все це допомагає усвідомити учнем отриману на уроці теоретичну інформацію.
А чи забезпечують більшість таких прийомів очікуване створення цілісного уявлення про предмет вивчення? Мабуть, ні. Цього можна досягти, спробувавши пізнавати з урахування просторової прив'язки. Тому пропонуємо спробувати з учнями прийом «Геокодер».

Для чого

Прийом «Геокодер» дозволяє перевірити рівень засвоєння номенклатури: що де розташоване. Але картографічну відповідність можна добрати не лише в межах вивчення географії чи історії.
А якщо нанести на карту країни чи міста, де були здійснені найвизначніші наукові відкриття? Це дозволить виявити закономірності, непомітні на перший погляд!
Цей прийом можна дещо ускладнити: позначити на карті об'єкти, але не вказувати їх назву. За умовами завдання, їх треба відгадати згідно опису, який надає вчитель.
В ході роботи за цим прийомом у школярів формуються такі навички:
  • вміння «читати» та наносити дані на карту за певною темою;
  • точність нанесення інформації на карту;
  • охайність оформлення картографічних матеріалів;
  • співставлення теоретичних відомостей та їх місцеположення.

Принцип виконання

Учням видається попередньо підготовлений фрагмент контурної карти, на який необхідно нанести у чіткій послідовності перелік вивчених об`єктів, історичних подій тощо.
Цей прийом можна використовувати за двома ступенями складності:
1.      Вчитель називає послідовно об'єкт чи подію, а учень має нанести на карту цифру, яка відповідає порядковому номеру завдання та місцеположенню у просторі того, про що йдеться.
2.      Учитель надає певні факти про об`єкт чи подію, уникаючи самої назви, а учень в цьому випадку сам має здогадатись, про що йдеться. Умова виконання завдання — правильно визначити про об`єкт за описом, написати його назву та відмітити місцеположення на карті.
Зверніть увагу! Перш ніж запроваджувати цей прийом у формі контролю знань, попередньо опрацюйте матеріал перед дошкою.
Для проведення роботи підвищеного рівня складності в ході вивчення теми вчитель має надавати якнайбільше цікавих відомостей про перелік об`єктів, які планується виносити на контроль у такий спосіб.

Приклади завдань

На уроці географії можна запропонувати школярам такий приклад завдання різних рівнів складності:
Приклад завдання 
першого рівня складності
Приклад завдання
підвищеного рівня складності
Позначити відповідною цифрою розташування на карті наступних об`єктів:
  1. Ісландія
  2. Грендандія
  3. Каліфорнія
  4. Сахара
  5. Тихий океан
  6. Австралія
  7. Уральскі гори
  8. Гори Атлас
  9. Атакама
  10. Перська затока
  11. Мертве море
Написати назву об`єкта, про який йдеться, та позначити його місцеположення на карті відповідною цифрою:
  1. Найбільший острів, утворений лавою в результаті розходження літосферних плит. На ньому знаходиться близько 200 діючих вулканів.
  2. Острів, що належить країні, територія якої більш, ніж в 500 разів менша від нього за площею.
  3. Американський штат, замети снігу в якому можуть становити близько 12 м.
  4. Найбільша в світі пустеля.
  5. Океан, який має «помилкову» назву.
  6. Материк, який голандці, відкривши, назвали Нова Голандія.
  7. Гори, які розділяють 2 частини світу .
  8. Гори в Африці, які мають ту ж назву, що і збірка карт.
  9. Пустеля, в якій випробовували марсохід через схожість тутешніх природних умов до марсіанських.
  10. Затока, в якій видобувається найбільше нафти, а ії назва як і у породи кішки.
  11. Море, в якому неможливо втопитися



Типові помилки учителя і учнів, яких можна уникнути

Учителя:
  • винесення на контроль об`єктів, про які зовсім не йшлося протягом вивчення теми;
  • надання невідомих класу ознак події чи об'єкта при проведенні завдання підвищеної складності.
Учнів:
  • невідповідність цифри та ознаки об`єкта/події завданню (щоб знизити вірогідність виникнення цієї помилки, вчитель має диктувати послідовність завдань у найбільш прийнятному для класу темпі);
  • велика похибка нанесення цифри та реальної відповідності положення об`єкта на карті (для уникнення такої проблеми треба попередньо узгодити з учнями, яка допустима точність нанесення).

Критерії оцінювання

Для кожного рівня складності прийому доцільно розробити окрему шкалу:
Для першого рівня складності шкала може включати такі критерії:
КритеріїБалиКількість запитань в завданіЗагальна максимальна оцінка
Правильна відмітка на карті11112
Охайність виконання завдання1
Шкала оцінювання завдання підвищеної складності:
КритеріїБалиКількість запитань в завданіЗагальна максимальна оцінка
Кожна правильно вказана назва об`єкта чи події, про які йдеться0,51112
Кожна відповідна позначка на карті0,511
Охайність виконання роботи1

Рефлексія

Обговорюючи результати роботи з учнями, доцільно нагадати, що у реальному житті карта застосовується багато де.
Певні події, що вивчаються в межах окремих областей знань, надають точкові знання і уявлення. А саме карта, що показує просторове розміщення об`єктів за певною темою, дозволяє збагнути більш глобальні процеси і виявити причинно-наслідкові зв'язки, які непомітні на перший погляд.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розробляємо дорожню карту педагога

Як сприяти розвитку методичної компетентності вчителя ЗЗСО

Оцінювання ефективності використання ІКТ під час навчального заняття