Геокодер
Інтерактивний прийом,
використання якого дозволить сформувати уявлення про відповідність певного
факту, історичної події, відкриття, життя творчої особистості та інше певній
точці на земній кулі.
Погодьтесь, школярі з більшим натхненням сприймають інтерактивні
завдання: щось вигадати, відгадати, створити. Адже робота такого типу дозволяє
не тільки запам`ятати новий матеріал, але і застосувати його за певних умов.
Все це допомагає усвідомити учнем отриману на уроці теоретичну інформацію.
А чи забезпечують більшість таких прийомів очікуване створення
цілісного уявлення про предмет вивчення? Мабуть, ні. Цього можна досягти,
спробувавши пізнавати з урахування просторової прив'язки. Тому пропонуємо спробувати
з учнями прийом «Геокодер».
Для чого
Прийом «Геокодер» дозволяє перевірити рівень засвоєння
номенклатури: що де розташоване. Але картографічну відповідність можна добрати
не лише в межах вивчення географії чи історії.
А якщо нанести на карту країни чи міста, де були здійснені
найвизначніші наукові відкриття? Це дозволить виявити закономірності, непомітні
на перший погляд!
Цей прийом можна дещо ускладнити: позначити на карті об'єкти,
але не вказувати їх назву. За умовами завдання, їх треба відгадати згідно
опису, який надає вчитель.
В ході роботи за цим прийомом у школярів формуються такі
навички:
- вміння
«читати» та наносити дані на карту за певною темою;
- точність
нанесення інформації на карту;
- охайність
оформлення картографічних матеріалів;
- співставлення
теоретичних відомостей та їх місцеположення.
Принцип
виконання
Учням видається попередньо підготовлений фрагмент контурної
карти, на який необхідно нанести у чіткій послідовності перелік вивчених
об`єктів, історичних подій тощо.
Цей прийом можна використовувати за двома ступенями складності:
1.
Вчитель називає послідовно об'єкт чи подію, а учень має нанести
на карту цифру, яка відповідає порядковому номеру завдання та місцеположенню у
просторі того, про що йдеться.
2.
Учитель надає певні факти про об`єкт чи подію, уникаючи самої
назви, а учень в цьому випадку сам має здогадатись, про що йдеться. Умова
виконання завдання — правильно визначити про об`єкт за описом, написати його
назву та відмітити місцеположення на карті.
Зверніть увагу! Перш ніж запроваджувати цей прийом
у формі контролю знань, попередньо опрацюйте матеріал перед дошкою.
Для проведення роботи підвищеного рівня
складності в ході вивчення теми вчитель має надавати якнайбільше цікавих
відомостей про перелік об`єктів, які планується виносити на контроль у такий
спосіб.
Приклади
завдань
На уроці географії можна запропонувати школярам такий приклад
завдання різних рівнів складності:
Приклад завдання
першого рівня складності |
Приклад завдання
підвищеного рівня складності |
Позначити
відповідною цифрою розташування на карті наступних об`єктів:
|
Написати назву
об`єкта, про який йдеться, та позначити його місцеположення на карті
відповідною цифрою:
|
Типові помилки учителя і учнів, яких можна уникнути
Учителя:
- винесення на контроль об`єктів, про які зовсім не йшлося протягом вивчення теми;
- надання невідомих класу ознак події чи об'єкта при проведенні завдання підвищеної складності.
Учнів:
- невідповідність цифри та ознаки об`єкта/події завданню (щоб знизити вірогідність виникнення цієї помилки, вчитель має диктувати послідовність завдань у найбільш прийнятному для класу темпі);
- велика похибка нанесення цифри та реальної відповідності положення об`єкта на карті (для уникнення такої проблеми треба попередньо узгодити з учнями, яка допустима точність нанесення).
Критерії оцінювання
Для кожного рівня складності прийому доцільно розробити окрему шкалу:
Для першого рівня складності шкала може включати такі критерії:
Критерії | Бали | Кількість запитань в завдані | Загальна максимальна оцінка |
Правильна відмітка на карті | 1 | 11 | 12 |
Охайність виконання завдання | 1 |
Шкала оцінювання завдання підвищеної складності:
Критерії | Бали | Кількість запитань в завдані | Загальна максимальна оцінка |
Кожна правильно вказана назва об`єкта чи події, про які йдеться | 0,5 | 11 | 12 |
Кожна відповідна позначка на карті | 0,5 | 11 | |
Охайність виконання роботи | 1 |
Рефлексія
Обговорюючи результати роботи з учнями, доцільно нагадати, що у реальному житті карта застосовується багато де.
Певні події, що вивчаються в межах окремих областей знань, надають точкові знання і уявлення. А саме карта, що показує просторове розміщення об`єктів за певною темою, дозволяє збагнути більш глобальні процеси і виявити причинно-наслідкові зв'язки, які непомітні на перший погляд.
Коментарі
Дописати коментар